Dansk oversættelse af Matthew - Part 1

Matthæusevangeliet er en af ​​de tidligste officielle beretninger om Jesus fra Nazareth - hans liv, hans død og hans opstandelse. Selve bogen er anonym, men de første overleveringer knytter den til Matthæus som forfatter. Matthæus var tolderen, som var en af ​​de 12 apostle, Jesus udnævnte, og han er faktisk selv med i bogen.

I omkring 30 til 40 år underviste apostlene mundtligt og videregav deres øjenvidneberetninger om Jesus og hans lære, som de alle havde lært udenad. Matthew har så samlet og arrangeret alle disse i dette fantastiske tapet og designet bogen til at fremhæve bestemte temaer om Jesus.

Dette dækker blot første halvdel af bogen. Helt konkret ønsker Matthæus at vise, hvordan Jesus er fortsættelsen og opfyldelsen af ​​hele den bibelske historie om Gud og Israel.

At Jesus er Messias fra Davids slægt, at han er en ny lærer som Moses og at Jesus er Gud med os, eller på hebraisk, Emmanuel. Matthæus designede denne bog med en introduktion og derefter en konklusion. Disse fungerer som en ramme omkring fem sektioner lige i midten, som hver afsluttes med en lang blok af Jesu undervisning.

Dette design er meget bevidst, og det er fantastisk lavet. I kapitel 1 til 3 sættes scenen ved at knytte Jesu historie direkte ind på historien fra Det Gamle Testamente.

Matthæus åbner med Jesu slægtsbog, som fremhæver, hvordan han er fra Davids søns messianske linje, og han er en søn af Abraham. Det betyder, at han vil bringe Guds velsignelse til alle nationerne.

Derefter får vi den berømte historie om Jesu fødsel, og hvordan alle begivenhederne opfyldte de Gamle Testamentes profetiske løfter. Løfterne om at nationerne ville komme og ære Messias. At Messias ville blive født i Betlehem, men endnu mere end det. Jesu undfangelse ved Helligånden, hans navn Emmanuel, alle disse samarbejder for at vise, at Jesus ikke blot er et menneske. Han er Gud med os. Gud bliver menneske.

Så to af Matthews nøgletemaer kan ses lige her i introduktionen.

Han er af Davids slægt. Han er en Emmanuel. Men Matthæus vil også vise, hvordan Jesus er en ny Moses. Ligesom Moses kom Jesus op fra Ægypten. Han gik gennem dåbens vand og gik ind i ørkenen i 40 dage. Og så går Jesus op på et bjerg for at levere sin nye lære. Så gennem alt dette hævder Matthæus, at Jesus er den lovede skikkelse, der er større end Moses, som vil udfri Israel fra slaveri.

Han vil give dem ny guddommelig lære. Han vil frelse dem fra deres synder og skabe et nyt pagtsforhold mellem Gud og hans folk. Denne parallel med Moses og Jesus forklarer også, hvorfor Matthæus har struktureret bogens centrum på den måde, han har gjort.

Disse fem hoveddele fremhæver Jesus som lærer. Matthæus laver en parallel. Jesus som lærer svarer til de fem Mosebøger. Jesus er den nye pagtslærer, som skal opfylde Toraens historie.

I det første afsnit, kapitel 4 til 7, træder Jesus ind på scenen og melder ankomsten af ​​Guds rige. Og dette er nøglen! Kongeriget handler i bund og grund om Guds redningsaktion for hele hans verden.

Og det foregår gennem Kong Jesus. Jesus er kommet for at konfrontere ondskab, især åndelig ondskab og hele dens arv af dæmonundertrykkelse og sygdom og død. Jesus er kommet for at genoprette Guds rige og regere over hele verden ved at skabe en ny familie af mennesker, som vil følge ham, adlyde hans lære og leve under hans styre.

Efter Jesus er begyndt at helbrede mennesker og danne en bevægelse, et fællesskab, tager han sine tilhængere med ud til et bjerg, og han leverer sin første store blok af undervisning, Bjergprædikenen.

Her udforsker Jesus, hvordan det ser ud at følge ham og leve i Guds rige. Og det er et omvendt kongerige, hvor der ikke er nogen privilegerede medlemmer. De fattige, de som ingenting er, de velhavende, de religiøse, alle er inviteret og kaldet til at omvende sig og følge Jesus og slutte sig til hans familie.

Jesus siger, at han ikke er her for at tilsidesætte befalingen fra Toraen eller Det Gamle Testamente. Tværtimod er han her for at opfylde alt dette gennem sit liv og sin lære. Han er her for at forvandle sit folks hjerter, så de virkelig kan elske Gud og elske deres næste, inklusive deres fjende.

Efter at have afsluttet sin store lære om riget, viser næste afsnit Jesus, der bringer riget til live i menneskers daglige liv. Matthew's arrangerede her ni historier om Jesus, der bringer kraften i Guds rige ind i livet for sårede og ødelagte mennesker.

Der er tre grupper af tre historier, og de handler alle om mennesker, der er syge eller har ødelagte kroppe, eller er i fare. Jesus helbreder eller frelser dem ved disse nåde- og magthandlinger. Og så lige midt imellem disse finder vi to parallelle historier om Jesu kald til  folk om at følge ham.

Matthew pointerer noget her -  man kan kun opleve kraften i Jesu nåde ved at følge ham og blive hans discipel. Efter Matthæus har vist rigets magt gennem Jesus, udvider Jesus sin rækkevidde ved at sende de tolv disciple ud, som vil gå og gøre det, han har gjort.

Og dette fører til den anden store blok af undervisning, kapitel 10. Og her lærer Jesus sine disciple, hvordan de skal forkynde riget, og hvad de kan forvente, når de gør det. Mange blandt Israel accepterer Jesu tilbud om riget, men Israels ledere gør det ikke.

De står til at miste meget, hvis de omvender sig og bliver Jesu disciple. Og Jesus ved, at de vil afvise ham og forfølge hans tilhængere, hvilket er præcis, hvad der sker. I det næste afsnit, kapitel 11 til 13, har Matthew samlet en gruppe historier om, hvordan mennesker reagerer på Jesus i hans budskab, og det er en blandet sag.

Nogle historier er positive. Folk elsker Jesus, og de tror, ​​han er Messias. Andre er mere neutrale som Johannes Døberen eller endda medlemmer af Jesu egen familie, og de gør det klart, at Jesus ikke er, hvad de forventede.

Og så har du Israels ledere. De er fuldstændig negative. Du har farisæerne og bibelforskerne. De forkaster alle sammen Jesus. De tror, ​​han er en falsk lærer. Han fører folket på afveje.

De tror, ​​han er blasfemisk, og at han fremsætter ophøjede påstande om sig selv. Men Jesus er ikke overrasket over alle disse forskellige svar. Faktisk fokuserer han på det i den tredje undervisningsblok, kapitel 13.

Her har Matthæus samlet en masse af Jesu lignelser om riget. Som en landmand, der kaster frø på fire typer jord eller et sennepsfrø eller en perle eller en begravet skat. Disse lignelser er som en kommentar til de historier, du lige har læst i kapitel 11 og 12.

Nogle mennesker tager imod Jesus med entusiasme, andre afviser ham, men Guds rige er af ultimativ værdi, og det vil ikke stoppe med at sprede sig på trods af alle disse forhindringer. 

Det er den første halvdel af Matthæusevangeliet.

Nu er der et par ting mere, du skal kigge efter, mens du læser disse kapitler igennem. Husk, Matthæus præsenterer Jesus som fortsættelsen og opfyldelsen af ​​det Gamle Testamentes historie. Så se efter, hvordan han indvæver citater fra Det Gamle Testamentes skrifter, og at de er placeret på strategiske tidspunkter i historien, der forklarer mere om Jesus og hans identitet.

Så stop, tag dig tid til at slå disse referencer op og læs dem i deres Gamle Testamente kontekst. Oftest vil du opdage fantastiske og interessante forbindelser. Til sidst skal du være opmærksom på de typer mennesker, der accepterer Jesus og følger ham, og du vil se, at det oftest er mennesker, der er ligegyldige, de er ingenting eller de er ikke religiøse. Det er de mennesker, der forvandles af deres tillid eller tro på Jesus og følger ham. Og det er de religiøse og de stolte, der bliver stødt af ham.

Så hvordan kommer denne spænding mellem Jesus og Israels ledere til at udspille sig? Det er hvad anden halvdel af Matthæusevangeliet handler om.